Saadet Partisi Kayseri Mahalli İdarelerden Sorumlu İl Başkan Yardımcısı Adnan Vedat Kenanoğlu, emekli maaşlarındaki adaletsizliğe dikkat çekerek, intibak yasasının bir an önce hayata geçirilmesi çağrısında bulundu. Kenanoğlu, yaptığı açıklamada, yıllardır emekli maaşlarında yaşanan eşitsizliğin temelinde 2008 yılında çıkarılan 5510 sayılı Kanun'un yattığını belirtti.
"Sistem Tersine Döndü"
Kenanoğlu, eski sistemde "Ne kadar çok çalışır, ne kadar çok prim ödersen, o kadar iyi emekli maaşı alırsın" mantığının işlediğini ancak yapılan değişikliklerle bu mantığın tamamen tersine çevrildiğini ifade etti. Aylık Bağlama Oranı'nın (ABO) 2000 yılı öncesinde yüzde 70 civarında olduğunu, 2008'de çıkarılan 5510 sayılı kanunla bu oranın yüzde 35-40'lara kadar düşürüldüğünü vurguladı.
"Bugün aynı fabrikada, aynı tezgahın başında çalışan iki vatandaşımızı düşünün. İkisinin de devlete yatırılan aylık prim miktarı aynı, kazancı aynı iken biri emekli oluyor, diğeri sistemde daha fazla kalıyor ve devlete daha fazla gün prim ödüyor. Normalde ne beklersiniz? Daha çok çalışanın daha yüksek maaş almasını değil mi? Ama bizim sistemimizde tam tersi oluyor!" dedi.
Kenanoğlu, aynı hizmet süresine sahip eski ve yeni emekliler arasında yüzde 40-45 oranında maaş farkı oluştuğuna dikkat çekti. Bu durumun, daha fazla prim ödeyen emeklilerin daha düşük maaş alması gibi bir çarpıklığa yol açtığını belirtti.
"En Düşük Maaş Göz Boyuyor"
Hükümetin en düşük emekli maaşını belirleyerek sorunu çözmeye çalıştığını ancak bunun pansuman çözüm olduğunu savunan Kenanoğlu, "Siz içerideki sistemi düzeltmiyorsunuz, emeklinin kök maaşı kurumuş, yaprakları dökülüyor; siz yukarıdan suni sulamayla, hazineden tamamlamayla pansuman yapıyorsunuz" ifadelerini kullandı.
Ocak 2026 itibarıyla en düşük emekli aylığının 20 bin TL, ortalama emekli aylığının ise 23 bin 550 TL olarak belirlendiğini hatırlatan Kenanoğlu, bu rakamların emeklilerin insanca yaşaması için yeterli olmadığını söyledi.
Saadet Partisi'nin Çözüm Önerileri
Kenanoğlu, Saadet Partisi olarak emekli maaşlarındaki adaletsizliği kökten çözecek üç maddelik öneriyi sıraladı:
Aylık Bağlama Oranları yeniden yükseltilmeli – 2008 yılında düşürülen oranlar eski seviyesine getirilmeli, çok çalışan ve çok prim ödeyen cezalandırılmamalı.
Gelişme hızından tam pay verilmeli – Ülke büyüyorsa bu zenginlikten ilk payı alması gerekenler emeklilerdir. Ekonomik büyüme oranları emekli maaşı güncellemesine yüzde 100 olarak yansıtılmalı.
Kök maaşlar intibakla eşitlenmeli – Emekli olunan yıla bakılmaksızın, aynı prim gününe ve aynı kazanca sahip tüm emeklilerin kök maaşları eşitlenmeli.
"Emekliler Arasında Kuşak Çatışmasına Son Verilmeli"
Kenanoğlu, konuşmasını şu sözlerle tamamladı:
"Emeklilerimiz arasında yaratılan bu 'kuşak çatışmasına' derhal son verilmelidir. 2000 öncesi emekli olanın suçu ne, 2008 sonrası emekli olanın günahı ne? Sağlıkta, huzurda ve emeklilikte adalet sosyal devletin şartıdır."
Saadet Partisi'nin, en düşük emekli maaşının asgari ücret seviyesine yükseltilmesini öngören kanun teklifini TBMM'ye sunduğu da hatırlatıldı. Kenanoğlu, partisinin emeklilerin haklarını savunmaya devam edeceğini vurguladı.
Tartışmaya Katıl (0)
Tartışmaya katılmak için giriş yapmanız gerekiyor.
Giriş YapHenüz yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yazın!